Přístroj na terapii inertními plyny je již na cestě.

Nové (ne)znamená lepší

Jsme konzumní společnost. Tedy pokud pomineme nativní národy, které k životu potřebují jenom přírodu kolem sebe. Kupujeme a kupujeme a naše nakupování ovlivňuje všudypřítomná mnohdy agresivní reklama. Nové oblečení podle módních trendů, moderní spotřebiče, bezduché časopisy, nejnovější model auta. Nákupní centra praskají ve švech, obchody jsou nacpané zbožím různých značek a kvalit. Obtěžují nás podomní prodejci, z poštovních schránek na nás vypadávají štosy reklamních letáků a inzertních novin, děj filmu v televizi je přerušován dlouhými reklamními bloky.

konzum_1

Rozhlédněme se jenom po naší domácnosti, kolik zbytečných věcí v ní máme. Se spotřebním zbožím je to vlastně paradoxní situace. Pořizujeme si mixéry, sekačky, různá přibližovadla, hlavně proto, abychom si zjednodušili práci a ušetřili čas. Jenže na tyto přístroje musíme nejdříve vydělat. Takže chodíme do zaměstnání, abychom měli peníze na přístroje a zařízení, které nám mají vyšetřit volný čas pro sebe. Není lepší žít jednoduchým životem bez hromady přístrojů a věnovat dny svým zájmům a tvůrčí činnosti?

Například na internetovém obchodě Alza je v nabídce 1008 různých vysavačů! Proč proboha potřebujeme tolik druhů vysavačů? Kde jsou doby, kdy naše maminky a babičky klepaly koberce na veřejných klepadlech a pří tom klepaly

Další věc, kterou jsem si uvědomila, když jsem procházela "kilometry" kolem regálů v Globusu, a přestávala se prostorově orientovat, že toto je vlastně účel všech velkých supermarketů. Donutit nás strávit tam co nejvíce času a nakonec koupit i to, co nepotřebujeme. Vždyť je to zboží přeci v akci, dva za jeden, tak nekup to, že.

tv hřbitov

Typická ukázka nadvýroby je automobilový průmysl. Na zemi existují stovky gigantických pohřebišť, kde stojí statisíce nových aut, které právě sjely z výrobní linky. Jenže cena nebyla nastavena dobře, poptávka po zrovna tomto typu vozidla nebyla, anebo prostě auto nebylo natolik kvalitní, aby si ho lidé pořídili. A tak automobilka, místo aby cenu snížila, celou vyrobenou várku vozů uskladní na neurčito na hřbitově aut.

Auta5

Máme zafixováno, že nové rovná se lepší. Ale je to opravdu tak? Ruku na srdce, kolikrát věc raději vyhodíme a koupíme si novou? To je program konzumní společnosti. Když se nám něco pokazí, kdo z nás odnese přístroj k opraváři, kdo si nechá spravit boty u ševce? Zamysleme se nad tím, podporujme naše šikovné české řemeslníky. Nepodlehněme lákadlům nových, ještě modernějších věcí. 

švec